Izbornik
26.08.2019.

Glad se različito manifestira i svatko će taj osjećaj drugačije opisati. Praznina u želucu, mučnina, osjećaj slabosti, vrtoglavica, tupo bockanje pa čak i bolovi, ovisi o zdravstvenom stanju osobe, prehrambenim navikama i mnogim drugim faktorima. Ali se većina ljudi slaže da je jednako neugodan i osjećaj kada se pretjera u jelu i konzumira obilne količine hrane.

Tada se najčešće javlja osjećaj pospanosti. On ne ovisi samo o količini, ovisi i o nutritivnim svojstvima hrane koju unosimo u organizam.

Nakon konzumacije masne hrane ili hrane bogate ugljikohidratima, umor ćemo osjetiti gotovo uvijek. Kod konzumacije manjih količina hrane bogate vlaknima ili proteinima, šanse da nas uhvati pospanost ipak se smanjuju.

Tko je kriv za umor nakon jela

Glavni krivac za pospanost nakon obroka su kemijske reakcije koje se događaju u tijelu. Pogrešno je vjerovati da se nakon jela smanjuje dotok krvi u mozak, sve kako bi se više krvi raspodijelilo u probavni trakt radi brže i bolje probave unesene hrane. Točno je da dolazi do preraspodijele krvi u organizmu i da ona zaista odlazi u želudac i crijeva pomažući tako u probavi, ali ta krv dolazi uglavnom iz mišića i udova. Mozak je zaštićen radi održavanja vitalnih funkcija u organizmu.

Konzumacija masne i nezdrave hrane povećava osjećaj umora nakon jela

Umor se javlja zato što hrana, posebno slatkiši, grickalice, tjestenina od bijelog brašna, masno meso i slično, kada dospije u tanko crijevo šalje signale mozgu da se uspore sve druge funkcije u organizmu, a pojača probava.

Nakon obroka dolazi do povišenja razine glukoze u krvi koja posljedično utječe na rad skupine neurona koji su bitni za održavanje stanja budnosti. Što više hrane unesemo u sebe, tijelo mora proizvesti više inzulina koji onda povećava razinu hormona serotonina i melatonina koji nas čine pospanima.

Zašto nije dobro leći nakon jela

Osjećaj umora nakon jela normalan je, ako nije preizražen i redovan.

Bez obzira kako se osjećali, nikako ne biste smjeli leći i odspavati. I to radi tri glavna razloga: tako povećavate rizik od zdravstvenih problema, rizik od debljanja i usporavate probavu.

1. Zdravstveni problemi

Legnete li neposredno nakon jela, velike su šanse da ćete se probuditi s osjećajem nadutosti i žgaravice. Želučana kiselina pojačano se luči kako bi razgradila svu tu hranu koju ste unijeli u sebe, a u ležećem položaju ona lako dospijeva u jednjak i gornji dio probavnog trakta, nagriza ga i stvara osjećaj žarenja i peckanja.

Jedete li masnu hranu i to prakticirate redovno, na dnevnoj bazi, velika je vjerojatnost da ćete s vremenom razviti ozbiljne zdravstvene probleme. Osim pada energije i pospanosti koja se ispočetka javlja nakon obroka, a kasnije i tijekom cijelog dana, možete razviti apneju, stanje koje karakterizira prestanak disanja u snu i to do čak 20 puta.

Obilni obroci pred spavanje opterećenje su za organizam pa ćete se buditi bez energije

2. Usporena probava

Ako nakon jela osjetite umor i bezvoljnost, pogrešno je misliti da ćete tijelu pomoći da brže probavi hranu ako mu omogućite da se koncentrira samo to, a vi legnete i zaspite. Upravo suprotno, tako usporavate rad cijelog organizma pa i probave.

Naravno, nije preporučljivo da se nakon jela bavite težim fizičkim poslovima, ali umjerena tjelesna aktivnost i održavanje stanja budnosti organizma pospješit će i ubrzati probavu hrane.

3. Rizik od debljanja

Sigurno ste čuli da ne smijete jesti iza 18 sati poslijepodne kako ne biste taložili kilograme ili da se hrana iz punog želuca u noći ne razgrađuje nego odlazi direktno na vaše bokove i struk.

Ništa od toga nije istina. Itekako biste trebali jesti večeru jer je ona jednako bitan obrok u danu kao i svaki drugi. Međutim, ona bi se trebala sastojati od zelenog povrća, bezmasnog mesa ili posnog sira.

Želudac će tijekom noći probavljati vašu hranu, ali za laganiju i zdraviju hranu će mu trebati mnogo manje vremena nego pojedete li komad torte ili pecivo, a i drugačije će se energija taložiti u tijelu. Nije isto probudite li se odmoreni i puni energije koju vam je tijelo osiguralo preradom zdrave večere ili se budite tromi i umorni jer se tijelo cijelu noć borilo da probavi nezdravu hranu.

Nakon jela bolje je prošetati 15-ak minuta nego leći spavati

Razmišljajte što jedete

Osim hrane bogate nezasićenim masnim kiselinama poput avokada, ribe ili orašastih plodova, voda je vaš saveznik za bržu probavu i regulaciju osjećaja sitosti. Suprotno uvriježenom mišljenju i navikama većine ljudi, kava neće ubrzati probavu niti vam pomoći da se nakon jela osjećate manje umorno. Neće ni alkoholna pića pa ih trebate izbjegavati u širokom luku.

Nakon jela obavezno popijte čašu vode i pobijedite osjećaj umora. Bilo bi dobro i da se uputite na 15-ak minuta lagane šetnje. To će vas vratiti u život, razbuditi i dati vam energije za ostatak dana ili vas opustiti prije večernjeg spavanja.

Za kvalitetan san, osim lagane večere i lakše tjelovježbe, bitan je i madrac na kojem spavate.

 

Pronađite madrac za bolji san

 

Zatvori

Obavezno

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • hespo.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Kako izbrisati već spremljene kolačiće?
Ako koristite osobno računalo i ažurirani preglednik, a želite ukloniti kolačiće koji su već na vašem uređaju, istovremeno pritisnite CTRL, SHIFT i DELETE. Ovdje možete pronaći stranice za podršku za većinu najčešće korištenih preglednika:

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Google Chrome
  • Safari
  • Flash cookies

Internetske stranice mogu koristiti widgete za društvene medije koji korisnicima omogućava pristup s internetske stranice Hespo na različitim platformama društvenih medija (npr. Facebook, YouTube, Twitter i LinkedIn). Kako biste bolje razumjeli kako se i koji podaci prikupljaju putem društvenih medija i koje kolačiće koriste treće strane, pogledajte trenutna pravila privatnosti svake od društvenih platformi.

Opcionalno

Hespo je posvećen zaštiti vaše privatnosti i vaših osobnih podataka. Ova obavijest o privatnosti opisuje način na koji obrađujemo i koristimo osobne podatke koje smo dobili od vas prilikom posjete i upotrebe ove internetske stranice te način na koji nas možete kontaktirati ako imate dodatna pitanja u vezi obrade vaših osobnih podataka.

  1. PRIKUPLJANJE VAŠIH OSOBNIH PODATAKA
    1. Prikupljamo i obrađujemo vaše ime, adresu, telefonski broj, e-poštu, IP adresu, koje nam šaljete kako biste dobili informacije od nas ili ostvarili kupnju na našim stranicama.
    2. Osim toga, prikupljamo i obrađujemo vaše financijske podatke koji se odnose na vaša mrežna plaćanja za proizvode kada ih pošaljete 
    3. (a) kao dio podataka o vašem računu (ako se primjenjuju) i/ili 
    4. (b) u vezi s vašim zahtjevima za proizvodima ili u vezi s kupovinom proizvoda na našoj internetskoj stranici.
    5. Osim navedenih upotreba i namjena, vaše osobne podatke također možemo koristiti za administraciju i poboljšanje ove internetske stranice, za naše unutarnje zapise, za potrebe statističke analize i za ispunjavanje vaših narudžbi proizvoda i/ili kako bismo vas kontaktirali u vezi prodaje ili u sklopu naših postupaka vezanih uz komunikaciju s korisnicima.
  2. KOJI JE PRAVNI TEMELJ ZA OBRADU VAŠIH OSOBNIH PODATAKA?
    1. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na tome da je obrada potrebna za nas kako bismo mogli ispuniti ugovor s vama.
    2. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na našem legitimnom interesu za obradu vašeg zahtjeva ili upita ili zaključivanje ponude o kupnji.
  3. TKO IMA PRISTUP VAŠIM OSOBNIM PODACIMA?
    1. Primijenili smo prikladne tehničke i organizacijske mjere kako bismo zaštitili vaše osobne podatke od gubitka, nezakonitog pristupa itd. Broj osoba s pristupom vašim osobnim podacima je ograničen i samo će pojedinci povezani s Brandom Happy Dreams koji trebaju obraditi vaše osobne podatke u skladu s prethodnim svrhama, imati pristup vašim osobnim podacima.
  4. KOLIKO SE DUGO VAŠI OSOBNI PODACI POHRANJUJU?
    1. Podatke pohranjujemo do ispunjenja svrhe njihova prikupljanja. To znači da ćemo izbrisati vaše osobne podatke kada ti podaci više neće biti potrebni za obradu zahtjeva, narudžbe ili za upravljanje računom ili odnosom s našim klijentom. Otada se mogu spremati statistički podaci koji su anonimizirani. 
  5. KOJA SU VAŠA PRAVA?
    1. Hespo je Brand Hilding Anders d.o.o., koji je kontrolor obrade vaših osobnih podatka. To znači da smo odgovorni za ispravnu obradu vaših osobnih podataka u skladu s primjenjivim zakonima. Jadranka Horvat službenik je za zaštitu podataka i možete mu/joj se obrati na +385(0)40650042.
    2. Imate pravo znati koje osobne informacije o vama obrađujemo i možete zatražiti kopiju takvih podataka. Imate pravo na ispravak netočnih osobnih podataka o vama, a u nekim slučajevima možete zatražiti da izbrišemo vaše osobne podatke (ako npr. osobni podaci više nisu potrebni kako bi se ispunio ugovor s vama). Ako ste dali svoju privolu za obradu svojih Osobnih podataka za eksplicitnu svrhu, uvijek možete povući svoju privolu. Ako želite povući svoju privolu, možete nam se obratiti služeći se kontaktnim informacijama navedenima u odjeljku 
    3. Isto tako imate pravo na prigovor na određeno obrađivanje vaših osobnih podataka i možete zatražiti da se ograniči obrada vaših osobnih podataka. Imajte na umu da ograničavanje ili brisanje vaših osobnih podataka može dovesti do toga da mi ne možemo ispunjavati svoje obveze prema ugovoru s vama. Također imate pravo izdvojiti svoje osobne podatke u strojno čitljivom formatu i prenijeti osobne podatke drugom voditelju.
    4. Ako imate pitanja o tome kako obrađujemo osobne podatke o vama ili želite iskoristiti vaša prava u skladu s odjeljkom 6.2, možete nam se obratiti na hr.hr@hildinganders.com, poštom na prethodno navedenu adresu ili telefonom na +385(0)40650042.
    5. Ako imate prigovore ili pritužbe na način na koji obrađujemo vaše osobne podatke, imate pravo uložiti pritužbu kod relevantnog nadzornog tijela za zaštitu podataka.
  6.  PROMJENE
    1. Ako se dogode ikakve promjene u vezi načina obrade vaših osobnih podataka, obavijestit ćemo vas objavom ažurirane verzije ove obavijesti o privatnosti na Hespo Web stranicama.