Izbornik
31.01.2019.

Dobar, dugotrajan i kvalitetan san temelj su svakog odrastanja i baza na kojoj se gradi zdravi način života.

No, usvajanje ispravnih obrazaca spavanja nije lak zadatak, kako roditeljima, a još manje djeci.

Kada se djeca ne uspiju dovoljno naspavati, teško im je kontrolirati emocije. Mogu postati razdražljivi ili hiperaktivni što nikome nije zabavno. Plus, veća je vjerojatnost da će imati problema s učenjem, te s prekomjernom težinom.

Dakle, iako to nije lak zadatak, važno je učiniti sve što možete kako biste djetetu pomogli da dobije prijeko potreban san.

Postoje dvije vrste sna: non-REM faza ili pasivni san za vrijeme kojeg je pojačana opskrba mišića krvlju, energija se pohranjuje, tkivo se obnavlja i raste, izlučuju se hormoni za rast i razvoj, te REM faza ili aktivni san za vrijeme kojeg je mozak aktivan i u kojem sanjamo. Tijelo nam je mirno, a disanje i puls postaju nepravilni.

Kada govorimo o najmlađima, novorođenim bebama, oni provedu 50 posto vremena u svakoj od ovih faza koje se izmjenjuju otprilike svakih 50 minuta. San je za djecu osobito važan, jer izravno utječe na njihov psihički i fizički razvoj. U prosjeku, u dobi od šest mjeseci REM faza zauzima oko 30 posto sna.

Svako je dijete drugačije. Važno je stvoriti rutinu koja najbolje odgovara vašoj obitelji i držati se te rutine.  Donosimo vam nekoliko savjeta koji bi vam mogli pomoći.

Dnevna rutina i dobar san

Kad dijete dosegne predškolsku dob, faze se izmjenjuju otprilike svakih 90 minuta.

No što ako dijete ne dobije potrebnu količinu sna? Ako vaše dijete ima problema kada dođe vrijeme za spavanje, vrijeme je da se vratite korak unazad i pomognete mu. Prije svega trebate dobro razmisliti koji bi aspekt u njihovoj dnevnoj rutini mogao biti ključan za loš san.

Najprije postavite priču jasnom i nedvosmislenom, odnosno definirajte dnevnu rutinu koje ćete se držati. Jer kako bi dijete imalo zdrav san, prvenstveno treba imati zdravu dnevnu rutinu.

Možete prije spavanja stvoriti par vaših osobnih intimnih rituala po kojima će dijete podsvjesno znati da je vrijeme za odlazak u krpe.

Zvukovi za uspavljivanje

Nemojte ni u kom trenutku smetnuti s uma da je držanje rasporeda neophodno za uspjeh.

Pri uspavljivanju vam mogu pomoći i zvukovi koje dijete povezuje sa spavanjem. Na primjer, kada se dijete budi tijekom dana ili usred noći, gotovo svi roditelji imaju neki prepoznatljiv zvuk kojim smiruju svojeg mališana.

Ponavljajte iste te riječi i tijekom uspavljivanja, a beba će te zvukove prepoznati kao poziv na spavanje. Ako ranije zaspi, to znači više sna za dijete, ali i za vas.

Malo starije bebe, one koje su navršile godinu dana, dnevno bi trebale dobiti od 12 do 14 sati sna.

Bebama treba puno kvalitetnog sna.

Strahovi i noćne more

Potrebno je paziti da dijete ne spava u kasnim poslijepodnevnim satima jer bi to moglo odgoditi pravovremeno usnivanje noću.

U ovoj fazi budite obzirni prilikom iznenadnih buđenja ili plakanja djeteta, budući da su u ovoj fazi česti strahovi i noćne more.

U ovom razdoblju djeca često imaju određeni objekt sigurnosti poput dekice ili plišane igračke s kojima spavaju. Slobodno im dopustite da ih zadrže. Dijete će lakše i sigurnije zaspati s omiljenim plišancem. 

Potrebno je ostati dosljedan rasporedu spavanja te omogućiti djetetu da stalno spava na istom mjestu.

Važan segment usvajanja kvalitetnih i zdravih navika spavanja kod djece definitivno je učenje usvajanja osobne higijene prije spavanja.

Tako će dijete steći navike i shvatiti da je nakon večernje higijene vrijeme za odlazak na spavanje.

Kontrolirajte kasnovečernje obroke

Kako bi se djeci tijelo smirilo, poslije večere nemojte im dozvoliti drugu hranu ili nezdrave grickalice. Isto pravilo možete primijeniti na sebi, čime ćete djetetu dati pozitivan primjer.

Poznato je kako tjelovježba ima velik utjecaj na kvalitetu sna kod odraslih ljudi, a često previđamo kako redovito vježbanje pogoduje i snu onih najmlađih.

Sama logika govori da ako se dijete ne kreće dovoljno preko dana, imat će višak energije uvečer i neće biti dovoljno iscrpljeno za san.

Osigurajte djetetu dovoljno fizičke aktivnosti primjerene godinama. Ako se radi o školarcu, tada su vam mogućnosti veoma široke, a čak i za one najmanje može se pronaći adekvatna rekreacija.

Školarcima treba do 11 sati sna

Kada govorimo o školarcima, djeci te dobi potrebno je 10 do 11 sati sna svake noći.

To nije čudno budući da školarci imaju sve više obveza, tu je učenje i pisanje domaćih zadaća, pa spomenuta tjelovježba u bilo kojem obliku.

Opasnost je ta što počinju pokazivati sve veći interes za TV, računala, mobitele i ostale gadgete najnovijeg doba, što itekako može utjecati na remećenje sna, pojavljivanjem noćnih mora te buđenjem u tijeku noći. Umjesto televizije, za vaše najmanje prije spavanja radije odaberite knjigu.

Naime, osim što može naletjeti na neprimjeren i njemu nerazumljiv sadržaj, televizijski ekran bliješti i ometa kod odlaska na spavanje.

Prije spavanja stvorite rituale po kojima će dijete znati da je vrijeme za odlazak na spavanje.

Važno je stvoriti rutinu koja najbolje odgovara vašoj obitelji.

Ugasite televizor, uzmite knjigu

Televizor ugasite prije nego što je vrijeme za spavanje, pročitajte im knjigu ili neka je sami čitaju te prigušite svjetla.

Osim toga, neka istraživanja pokazala su kako je gledanje televizije, prvenstveno radi umjetnog svjetla, neposredno prije spavanja povezano s kvalitetom i količinom sna.

  • Izbjegavajte obroke netom prije odlaska na počinak.
  • Nakon večere, izbjegavajte sve poticanje aktivnosti.
  • Upozorite svoje dijete da je vrijeme za spavanje za pet minuta. Tako će se s vremenom naviknuti.
  • Uspostavite dosljednu i opuštajuću rutinu prije spavanja ne dužu od 30 minuta. Izbjegavajte zastrašujuće priče ili gledanje televizije netom prije odlaska u krevet.
  • Uvijek provjerite je li vašem djetetu ugodno. Odjeća i posteljina ne bi trebali ograničiti njegovo okretanje u krevetiću, a temperatura spavaće sobe ne bi trebala biti ni previše topla ni previše hladna.
  • Ako dijete plače za vama nakon što ste napustili sobu, pričekajte nekoliko trenutaka prije nego što se vratite. To će ga podsjetiti na to da je trebao spavati. Naravno, ova opcija je malo realna, tako da je plač u 99% slučajeva znak da ćete morati ponoviti postupak uspavljivanja.
  • Smislite neku vrstu sustava nagrađivanja. Na primjer, ako svake noći vaše dijete ide na spavanje na vrijeme i ostaje tamo cijelu noć, dobiva smajlića. Nakon tri smajlića, zaradio je dogovorenu nagradu.

Nikad nije prerano za učiti djecu o važnosti sna. Rutina i dosljednost su ključni. Djeca će naučiti što očekivati, a odlazak na spavanje će postati dio o kojem se ne može pregovarati.

Dječje sobe

Zatvori

Obavezno

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • hespo.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Kako izbrisati već spremljene kolačiće?
Ako koristite osobno računalo i ažurirani preglednik, a želite ukloniti kolačiće koji su već na vašem uređaju, istovremeno pritisnite CTRL, SHIFT i DELETE. Ovdje možete pronaći stranice za podršku za većinu najčešće korištenih preglednika:

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Google Chrome
  • Safari
  • Flash cookies

Internetske stranice mogu koristiti widgete za društvene medije koji korisnicima omogućava pristup s internetske stranice Hespo na različitim platformama društvenih medija (npr. Facebook, YouTube, Twitter i LinkedIn). Kako biste bolje razumjeli kako se i koji podaci prikupljaju putem društvenih medija i koje kolačiće koriste treće strane, pogledajte trenutna pravila privatnosti svake od društvenih platformi.

Opcionalno

Hespo je posvećen zaštiti vaše privatnosti i vaših osobnih podataka. Ova obavijest o privatnosti opisuje način na koji obrađujemo i koristimo osobne podatke koje smo dobili od vas prilikom posjete i upotrebe ove internetske stranice te način na koji nas možete kontaktirati ako imate dodatna pitanja u vezi obrade vaših osobnih podataka.

  1. PRIKUPLJANJE VAŠIH OSOBNIH PODATAKA
    1. Prikupljamo i obrađujemo vaše ime, adresu, telefonski broj, e-poštu, IP adresu, koje nam šaljete kako biste dobili informacije od nas ili ostvarili kupnju na našim stranicama.
    2. Osim toga, prikupljamo i obrađujemo vaše financijske podatke koji se odnose na vaša mrežna plaćanja za proizvode kada ih pošaljete 
    3. (a) kao dio podataka o vašem računu (ako se primjenjuju) i/ili 
    4. (b) u vezi s vašim zahtjevima za proizvodima ili u vezi s kupovinom proizvoda na našoj internetskoj stranici.
    5. Osim navedenih upotreba i namjena, vaše osobne podatke također možemo koristiti za administraciju i poboljšanje ove internetske stranice, za naše unutarnje zapise, za potrebe statističke analize i za ispunjavanje vaših narudžbi proizvoda i/ili kako bismo vas kontaktirali u vezi prodaje ili u sklopu naših postupaka vezanih uz komunikaciju s korisnicima.
  2. KOJI JE PRAVNI TEMELJ ZA OBRADU VAŠIH OSOBNIH PODATAKA?
    1. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na tome da je obrada potrebna za nas kako bismo mogli ispuniti ugovor s vama.
    2. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na našem legitimnom interesu za obradu vašeg zahtjeva ili upita ili zaključivanje ponude o kupnji.
  3. TKO IMA PRISTUP VAŠIM OSOBNIM PODACIMA?
    1. Primijenili smo prikladne tehničke i organizacijske mjere kako bismo zaštitili vaše osobne podatke od gubitka, nezakonitog pristupa itd. Broj osoba s pristupom vašim osobnim podacima je ograničen i samo će pojedinci povezani s Brandom Happy Dreams koji trebaju obraditi vaše osobne podatke u skladu s prethodnim svrhama, imati pristup vašim osobnim podacima.
  4. KOLIKO SE DUGO VAŠI OSOBNI PODACI POHRANJUJU?
    1. Podatke pohranjujemo do ispunjenja svrhe njihova prikupljanja. To znači da ćemo izbrisati vaše osobne podatke kada ti podaci više neće biti potrebni za obradu zahtjeva, narudžbe ili za upravljanje računom ili odnosom s našim klijentom. Otada se mogu spremati statistički podaci koji su anonimizirani. 
  5. KOJA SU VAŠA PRAVA?
    1. Hespo je Brand Hilding Anders d.o.o., koji je kontrolor obrade vaših osobnih podatka. To znači da smo odgovorni za ispravnu obradu vaših osobnih podataka u skladu s primjenjivim zakonima. Jadranka Horvat službenik je za zaštitu podataka i možete mu/joj se obrati na +385(0)40650042.
    2. Imate pravo znati koje osobne informacije o vama obrađujemo i možete zatražiti kopiju takvih podataka. Imate pravo na ispravak netočnih osobnih podataka o vama, a u nekim slučajevima možete zatražiti da izbrišemo vaše osobne podatke (ako npr. osobni podaci više nisu potrebni kako bi se ispunio ugovor s vama). Ako ste dali svoju privolu za obradu svojih Osobnih podataka za eksplicitnu svrhu, uvijek možete povući svoju privolu. Ako želite povući svoju privolu, možete nam se obratiti služeći se kontaktnim informacijama navedenima u odjeljku 
    3. Isto tako imate pravo na prigovor na određeno obrađivanje vaših osobnih podataka i možete zatražiti da se ograniči obrada vaših osobnih podataka. Imajte na umu da ograničavanje ili brisanje vaših osobnih podataka može dovesti do toga da mi ne možemo ispunjavati svoje obveze prema ugovoru s vama. Također imate pravo izdvojiti svoje osobne podatke u strojno čitljivom formatu i prenijeti osobne podatke drugom voditelju.
    4. Ako imate pitanja o tome kako obrađujemo osobne podatke o vama ili želite iskoristiti vaša prava u skladu s odjeljkom 6.2, možete nam se obratiti na hr.hr@hildinganders.com, poštom na prethodno navedenu adresu ili telefonom na +385(0)40650042.
    5. Ako imate prigovore ili pritužbe na način na koji obrađujemo vaše osobne podatke, imate pravo uložiti pritužbu kod relevantnog nadzornog tijela za zaštitu podataka.
  6.  PROMJENE
    1. Ako se dogode ikakve promjene u vezi načina obrade vaših osobnih podataka, obavijestit ćemo vas objavom ažurirane verzije ove obavijesti o privatnosti na Hespo Web stranicama.