Izbornik
29.04.2019.

Od sindroma noćnog jedenja pati 1-2 % populacije. Zapravo spada u poremećaj prehrane, ali uz to je i usko povezan s poremećajem spavanja.

Manifestira se kao glad u kasnim večernjim i noćnim satima, pa osobe koje pate od sindroma noćnog jedenja ustaju usred noći i ne mogu se vratiti na spavanje ako nešto ne pojedu.

Također često pate od nesanice ili učestalih noćnih buđenja, a ne zaustavlja ih ni to što možda ne spavaju kod kuće.

Sindrom noćnog jedenja je prvenstveno okarakteriziran kao trajan i uporan obrazac kasnonoćnog prejedanja.

Osoba koja ima ovaj sindrom mora imati svijest o noćnom jedenju  jer postoji i parasomnija, što je poremećaj prehrane vezan uz spavanje kod kojeg osoba nije svjesna ustajanja i noćnih obroka.

Hrana je tad jedino učinkovito sredstvo za smirivanje i tjeskobe te uspavljivanje, naročito ako je bogata ugljikohidratima.

Na pojavu poremećaja može utjecati nekoliko faktora, no najčešći su:

  • pojačana izloženost stresu
  • nepravilan dnevni unos hrane
  • anksioznost
  • depresija

Oboljeti mogu osobe bilo koje dobi, no žene između 25 i 40 godina su izloženije riziku od muškaraca.

Sindrom noćnog jedenja češće se javlja kod žena.

Kako se manifestira?

Neki doista pate od ovog sindroma, dok neki samo hodaju po rubu u situacijama pod jakim stresom. No, svima je zajedničko konzumiranje hrane koja je bogata šećerom, ugljikohidratima i masnoćama (slane i slatke grickalice, snack zalogaji, sendviči).

Ljudi koji se u toku noći bude da bi jeli opisuju stanje u kojem se tada nalaze kao polusvjesno, tj. svjesno, ali nevoljno.

Uglavnom znaju da su ustali iz kreveta i krenuli prema kuhinji, ali doživljaj pune svijesti o tome imaju tek nakon buđenja.

Za vrijeme noćnog jedenja ne osjećaju mogućnost voljne kontrole svog ponašanja, već poriv za hranom osjećaju kao nešto jače od njih.

Jesu donekle svjesni poremećaja, ali grižnju savjesti i želju za prestankom osjećaju tek kad se sasvim probude.

Osobe koje obole od ovog sindroma obično slijede sličan obrazac. Ujutro nisu gladni, preskaču doručak i najčešće sasvim malo jedu za ručak. Kako se bliži večer, pojačava se apetit, a pogotovo ako se trude preskočiti ili smanjiti večeru. No, obično su uvjereni da ne mogu zaspati ako su gladni što dovodi do depresivnog raspoloženja i poteškoća kod uspavljivanja. Zato više od 25% ukupnog dnevnog unosa hrane, unesu nakon večere.

Da bi mogli govoriti o sindromu noćnog jedenja, moraju biti prisutna tri od pet povezanih simptoma:

  • nedostatak jutarnje gladi
  • traženje hrane navečer i/ili noću
  • uvjerenje da moraju jesti kako bi zaspali
  • depresivno raspoloženje
  • poteškoće sa spavanjem

Jeste li svjesni ustajanja i noćnih obroka?

Koji su uzroci?

Uzroci sindroma noćnog jedenja još nisu posve razjašnjeni, no čini se da veliku ulogu igraju genetski čimbenici (17%). U razvoju poremećaja sudjeluju i faktori okoline, prvenstveno stres i depresija. Kod nekih oboljelih određenu ulogu imaju i pogrešne prehrambene navike.

Nedavne studije otkrile su i hormonalnu podlogu stanja. Kod pogođenih pojedinaca utvrđene su niske razine hormona melatonina i visoke razine hormona kortizola. Melatonin ima ključnu ulogu u održavanju ritmičkog ciklusa sna i stanja budnosti, a njegov manjak može biti uzrok češćeg buđenja oboljelih.

Najveći broj liječnika i psihologa koji se bave ovim sindromom ukazuju da se najčešće sreće kod mladih žena koje su izložene velikom, akutnom ili kroničnom stresu i emocionalnom nezadovoljstvu. Nisko samopoštovanje i depresivnost, kao i emocionalna preosjetljivost se smatraju vodećim razlozima za pojavu ovog problema.

Ako oboljeli imaju potrebu kontrolirati unos hrane tijekom dana, čak i kad je stres smanjen, to može dovesti do prejedanja tijekom noći. Ako je sindrom noćnog jedenja već razvijen, čak i ako su ostali faktori svedeni na normalu, noćno jedenje je prilično otporno na pokušaje prestanka.

Pokušaji samopomoći i terapije lijekovima obično nisu dovoljni. Uzimajući u obzir sličnost s ovisnostima i prateće teškoće kao što su depresivnost, opsesivno-kompulzivni poremećaj, anksioznost, slabo samopouzdanje, nezadovoljstvo tijelom i druge, osobe koje pate od poremećaja jedenja bi vjerojatno imale najviše koristi od psihoterapije.

Nužna je i podrška obitelji jer se osobe s poremećajima jedenja teško odlučuju na suočavanje s problemom i potrebom liječenja te obično dolaze kad je poremećaj već uznapredovao.

Doručak pomaže ustabiliti zdrave prehrambene navike.

Kako si pomoći?

Postoji nekoliko vrsta pomoći za oboljele. Sindrom noćnog jedenja je zapravo vrsta štetne navike i osim raznih vrsta psihoterapije, lijekova koji utječu na depresiju i razgovora s liječnicima, metode koje mogu pozitivno utjecati na prestanak sindroma su:

  1. Obilan doručak neka bude obavezan dio svakog jutra čak i ako se ne osjeća glad, pomoći će ustabiliti zdrave prehrambene navike.
  2. Pet obroka dnevno i planiranje obroka prema prethodno utvrđenom pravilu.
  3. Dajte prednost proteinima.
  4. Izbjegavati kavu, alkohol i sve što bi moglo remetiti san.
  5. Metode relaksacije koje će pomoći kod uspavljivanja kao što su joga, meditacija ili čitanje.
  6. Uvedite fizičke aktivnosti koje će vas izmoriti.
  7. Na spavanje odlazite pospani.
  8. Uklonite iz kuće i hladnjaka sve nezdrave i kalorične namirnice (zaključajte kuhinju). Ako u stanu nema hrane, osoba s ovim problemom će se nakon nekog vremena prestati buditi da bi je tražila.
  9. Potražite pomoć stručnjaka.

 

Za bolji san, zavirite u našu ponudu madraca

Zatvori

Obavezno

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • hespo.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Kako izbrisati već spremljene kolačiće?
Ako koristite osobno računalo i ažurirani preglednik, a želite ukloniti kolačiće koji su već na vašem uređaju, istovremeno pritisnite CTRL, SHIFT i DELETE. Ovdje možete pronaći stranice za podršku za većinu najčešće korištenih preglednika:

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Google Chrome
  • Safari
  • Flash cookies

Internetske stranice mogu koristiti widgete za društvene medije koji korisnicima omogućava pristup s internetske stranice Hespo na različitim platformama društvenih medija (npr. Facebook, YouTube, Twitter i LinkedIn). Kako biste bolje razumjeli kako se i koji podaci prikupljaju putem društvenih medija i koje kolačiće koriste treće strane, pogledajte trenutna pravila privatnosti svake od društvenih platformi.

Opcionalno

Hespo je posvećen zaštiti vaše privatnosti i vaših osobnih podataka. Ova obavijest o privatnosti opisuje način na koji obrađujemo i koristimo osobne podatke koje smo dobili od vas prilikom posjete i upotrebe ove internetske stranice te način na koji nas možete kontaktirati ako imate dodatna pitanja u vezi obrade vaših osobnih podataka.

  1. PRIKUPLJANJE VAŠIH OSOBNIH PODATAKA
    1. Prikupljamo i obrađujemo vaše ime, adresu, telefonski broj, e-poštu, IP adresu, koje nam šaljete kako biste dobili informacije od nas ili ostvarili kupnju na našim stranicama.
    2. Osim toga, prikupljamo i obrađujemo vaše financijske podatke koji se odnose na vaša mrežna plaćanja za proizvode kada ih pošaljete 
    3. (a) kao dio podataka o vašem računu (ako se primjenjuju) i/ili 
    4. (b) u vezi s vašim zahtjevima za proizvodima ili u vezi s kupovinom proizvoda na našoj internetskoj stranici.
    5. Osim navedenih upotreba i namjena, vaše osobne podatke također možemo koristiti za administraciju i poboljšanje ove internetske stranice, za naše unutarnje zapise, za potrebe statističke analize i za ispunjavanje vaših narudžbi proizvoda i/ili kako bismo vas kontaktirali u vezi prodaje ili u sklopu naših postupaka vezanih uz komunikaciju s korisnicima.
  2. KOJI JE PRAVNI TEMELJ ZA OBRADU VAŠIH OSOBNIH PODATAKA?
    1. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na tome da je obrada potrebna za nas kako bismo mogli ispuniti ugovor s vama.
    2. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na našem legitimnom interesu za obradu vašeg zahtjeva ili upita ili zaključivanje ponude o kupnji.
  3. TKO IMA PRISTUP VAŠIM OSOBNIM PODACIMA?
    1. Primijenili smo prikladne tehničke i organizacijske mjere kako bismo zaštitili vaše osobne podatke od gubitka, nezakonitog pristupa itd. Broj osoba s pristupom vašim osobnim podacima je ograničen i samo će pojedinci povezani s Brandom Happy Dreams koji trebaju obraditi vaše osobne podatke u skladu s prethodnim svrhama, imati pristup vašim osobnim podacima.
  4. KOLIKO SE DUGO VAŠI OSOBNI PODACI POHRANJUJU?
    1. Podatke pohranjujemo do ispunjenja svrhe njihova prikupljanja. To znači da ćemo izbrisati vaše osobne podatke kada ti podaci više neće biti potrebni za obradu zahtjeva, narudžbe ili za upravljanje računom ili odnosom s našim klijentom. Otada se mogu spremati statistički podaci koji su anonimizirani. 
  5. KOJA SU VAŠA PRAVA?
    1. Hespo je Brand Hilding Anders d.o.o., koji je kontrolor obrade vaših osobnih podatka. To znači da smo odgovorni za ispravnu obradu vaših osobnih podataka u skladu s primjenjivim zakonima. Jadranka Horvat službenik je za zaštitu podataka i možete mu/joj se obrati na +385(0)40650042.
    2. Imate pravo znati koje osobne informacije o vama obrađujemo i možete zatražiti kopiju takvih podataka. Imate pravo na ispravak netočnih osobnih podataka o vama, a u nekim slučajevima možete zatražiti da izbrišemo vaše osobne podatke (ako npr. osobni podaci više nisu potrebni kako bi se ispunio ugovor s vama). Ako ste dali svoju privolu za obradu svojih Osobnih podataka za eksplicitnu svrhu, uvijek možete povući svoju privolu. Ako želite povući svoju privolu, možete nam se obratiti služeći se kontaktnim informacijama navedenima u odjeljku 
    3. Isto tako imate pravo na prigovor na određeno obrađivanje vaših osobnih podataka i možete zatražiti da se ograniči obrada vaših osobnih podataka. Imajte na umu da ograničavanje ili brisanje vaših osobnih podataka može dovesti do toga da mi ne možemo ispunjavati svoje obveze prema ugovoru s vama. Također imate pravo izdvojiti svoje osobne podatke u strojno čitljivom formatu i prenijeti osobne podatke drugom voditelju.
    4. Ako imate pitanja o tome kako obrađujemo osobne podatke o vama ili želite iskoristiti vaša prava u skladu s odjeljkom 6.2, možete nam se obratiti na hr.hr@hildinganders.com, poštom na prethodno navedenu adresu ili telefonom na +385(0)40650042.
    5. Ako imate prigovore ili pritužbe na način na koji obrađujemo vaše osobne podatke, imate pravo uložiti pritužbu kod relevantnog nadzornog tijela za zaštitu podataka.
  6.  PROMJENE
    1. Ako se dogode ikakve promjene u vezi načina obrade vaših osobnih podataka, obavijestit ćemo vas objavom ažurirane verzije ove obavijesti o privatnosti na Hespo Web stranicama.