Izbornik
15.04.2019.

Ne ističe se uzalud koliko je spavanje važno. Činjenica je da ljudi danas žive brže i imaju sve više obaveza s kojima se moraju nositi. Zbog toga za odmor ostaje manje vremena, a nismo ni svjesni rizika kojima se izlažemo skraćujući vrijeme spavanja.

Ukoliko tijekom noći ne spavamo dovoljno, (optimalno 7-9 sati), idući dan možemo očekivati posljedice. Većina ljudi danas u prosjeku spava manje od 7 sati dnevno što je svakako nedovoljno za normalno funkcioniranje organizma.

No, iako je točno da je svaki organizam drugačiji i treba mu različito vrijeme za kvalitetan odmor, dio nuspojava nedostatka sna će u nekom trenutku iskusiti svi. Neke od njih su vrlo vjerojatno povezane s općim negativnim raspoloženjem na radnom mjestu, a samim time neslaganjem i čestim svađama.

U nastavku smo izdvojili neke od češćih posljedica nedostatka sna.

Glavobolja i smanjena koncentracija

Nedovoljno sna utječe na koncentraciju, sposobnost učenja i pamćenja novih informacija. Kad smo neispavani, teže čitamo i teže obraćamo pažnju na posao koji trebamo obaviti, a dodatni napor koncentracije uzrokovat će glavobolju i razdraženost

Glavobolja je jedna od najčešćih posljedica umora.

Problemi s pamćenjem

Budući da neispavanost loše utječe na koncentraciju, ugrožava nam i pamćenje. Čak i samo dva sata manje od uobičajenog dovodi do smanjene usredotočenosti što naravno utječe i na sposobnosti na radnom mjestu.

Depresija 

Manjak sna utječe na raspoloženje čovjeka. Možemo se osjećati nesretno i bezvoljno, no u nekim slučajevima dovodi i do depresije čiji simptomi napreduju s protokom vremena bez kvalitetnog odmora. Najjača poveznica i prvi simptom depresije je nesanica koja je i najučestaliji poremećaj spavanja.

Depresivni ljudi također pokazuju smanjenu učinkovitost na poslu, što može dovesti do narušenih odnosa u radnoj okolini.

Depresija se ne vidi na prvi pogled, a često je ni sami ne znamo prepoznati. Svojim kolegama i šefovima djelujemo lijeno i nemotivirano.

Dobra vijest je da se dovoljnim spavanjem depresije možemo riješiti.

Depresivni ljudi su nesretni i bezvoljni te nisu učinkoviti na poslu.

Promjene raspoloženja

Umor dovodi do čestih promjena raspoloženja.

Razdražljivi smo i plačljivi. Ako umor postane kroničan, ova stanja postaju ozbiljnija. 

Razdražljivost je čest znak lošeg sna. Rezultat toga je povećana razina stresa, ljutnja i mentalna iscrpljenost

Ako smo takvi na radnom mjestu, situacija će u nekom trenutku eskalirati, bez da uopće otkrijemo pravi razlog zategnutih odnosa.

Umor

Najočitija posljedica nedostatka sna svakako je umor. Umor usporava rad mozga.

Budući da tijekom noći mozak "odmara" i priprema se za nove izazove, ako nismo spavali vjerojatno ćemo loše funkcionirati na poslu, teško stjecati nova znanja i loše se sjećati svih iskustava.

Teže prepoznavanje emocija i čitanje znakova lica

Zbog nedovoljno sna, mozak se može početi igrati s nama i našom percepcijom drugih. Možemo misliti da su svi protiv nas, da nas gledaju osuđivačkim pogledom, ljute se.

Zapravo manjak sna utječe na otežano čitanje znakova lica, tj. prepoznavanje emocija i reakcija na licima drugih osoba. 

Isto tako može utjecati na prepoznavanje vlastitih izraza lica. Otežava kontroliranje ekspresije lica, pogotovo u području oko ustiju i očiju koji su zbog neispavanosti crveni, natečeni i naborani.

Budući da teže prepoznajemo hoće li nas netko zagrliti ili pljusnuti, nedostatak sna može dovesti do napetih odnosa između nas i naših ukućana, ali i kolega na poslu.

Umor može dovesti do napetih odnosa među kolegama.

Utječe na odnose u radnoj okolini

Manjak sna nas zapravo promijeni kao osobu: razdražljivi smo, umorni i kratkog fitilja, a  samim time i svađalački raspoloženi. Učinkovitost nam je niska, zadaci koje je potrebno obaviti odjednom su teški, osjećamo se preopterećeno. Ako tome dodamo pojavu depresije, smanjenu koncentraciju i otežane funkcije mozga kod prepoznavanja emocija, nedostatak sna će neminovno dovesti do svađa i sukoba. Pogotovo ako postoji nekoliko neispavanih članova radnog kolektiva, što je čest slučaj.

Pokušajte utjecati na trajanje i kvalitetu sna, čime ćete poboljšati zdravlje i raspoloženje. Maknite mobitele i gledanje tv-a prije spavanja, ne jedite teške obroke, pojačajte fizičku aktivnost i opuštanje.

Ako se uz umor budite i uz bolove u mišićima i kralježnici, pobrinite se da spavate na kvalitetnom madracu i jastuku. Neadekvatan madrac i jastuk koji vam ne odgovara također, uz psihičke uzroke, mogu biti krivci za loše spavanje.

 

HESPO KREVETI ZA DOBAR SAN