Izbornik
18.03.2019.

Iako je mnogima nezamislivo dan započeti bez jutarnje kave, odmah nakon što ustanu iz kreveta i na prazan želudac, ta navika nosi brojne negativne posljedice za vaše zdravlje.

Razina kortizola u tijelu čim ustanete iz kreveta počinje se dizati, pa je tako najbolje vrijeme za popiti kavu između 10 sati i podneva, te nakon ručka između 14 i 17 sati. Za one koji posegnu za prvom šalicom kave čak i prije nego što izađu iz kuće, velika je šansa da neće iskoristiti sve beneficije koje kofein nosi, a uz to moguće su čak i neke neželjene nuspojave, poput pojačanog stresa.

Što je toliko čarobno u kavi?

Hrvati su diljem svijeta poznati kao veliki kavopije. Radi li se ovdje o ispijanju kave zbog navike i socijalizacije ili je većina doista ovisna o kofeinu?

Problem je što mnogi, posebice mladi, kavu počinju piti iz čiste znatiželje, bez da se prethodno informiraju što konzumiraju. Česta je zabluda da kava nije štetna za zdravlje, posebice kod adolescenata, jer je legalna i jer je lako mogu naručiti u kafiću.

Hrvati su poznati po tome da vole popiti kavu u društvu.

Možda kava sa sobom ne nosi goleme negativne posljedice kao što ih nosi alkohol, no ako se konzumira u prevelikim količinama, ona može postati itekako štetna.

Optimalna količina kave koju je poželjno unijeti, prema preporuci brojnih nutricionista je jedna do maksimalno dvije šalice kave dnevno. Prijeđe li se ta granica, kava počinje imati negativne učinke na zdravlje.

Umjereni unos kave pomaže organizmu

Uz to što sadrži najpoznatiji psihostimulans na svijetu - kofein, kava sadrži i broje druge supstance. Kofein se osim u kavi, može pronaći i u napitcima poput, čaja, gaziranih pića, energetskim napitcima i ostalim proizvodima koje ljudi često konzumiraju kako bi održali budnost i pojačali koncentraciju.

Čak i brojni poznati atletičari vjerni su konzumenti kave i proizvoda koji u svom sastavu imaju kofein jer im nacionalna Akademska Atletska Udruga (NCAA) dozvoljava korištenje kofeina u određenim granicama kao stimulansa.

Koje sve sastojke možete pronaći u kavi:

  • Kofein - jedna od najtraženijih supstanci diljem svijeta jer pomaže u održavanju razine budnosti tijekom čitavog dana/noći
  • 2-Etilfenol - ova supstanca zaslužna je za specifičan miris kojim nas kava razbuđuje
  • Kininska kiselina - kemikalija koja izaziva poznato “peckanje” u području trbuha
  • Teofilin - blagi stimulans koji opušta mišiće. Vrlo je koristan i kod olakšavanja simptoma raznih bolesti poput astme, bronhitisa i emfizema, no problem je što može loše reagirati u kombinaciji s nekim novim antibioticima.
  • Trigonalan - molekula niacina koja daje kavi sladak, zemljani okus i pomaže u uništavanju bakterije streptokoka u ustima.
  • Niacin - ili vitamin B3 kod kojeg se metilna skupina počinje odvajati i ispuštati niacin u kavu prilikom zagrijavanja na vrlo visokoj temperaturi

Postoje još mnogi sastojci koji su dio jedne šalice kave, no najbitniji od svih je kofein, te antioksidansi kojima obiluje kava.

Upravo zbog antioksidanasa koje sadrži, kava može imati pozitivne učinke koji pomažu u prevenciji nastanka nekih malignih bolesti, poput karcinoma debelog crijeva i raka dojke, smanjuje rizik od Alzheimerove i Parkinsonove bolesti, pomaže u gubitku težine i pomaže u borbi s depresijom.

Kava može škoditi zdravlju, no isto tako ima i brojne pozitivne strane koje su dobre za organizam.

No, ne zaboravite da kava ima i onih loših strana. Djelovanjem kofeina iz kave luče se hormoni stresa, katekolamini, posebice ako je kava konzumirana rano ujutro prije samog obroka, dok učestalo konzumiranje kofeina smanjuje osjetljivost na inzulin i otežava stanicama da se bore protiv šećera u krvi.

Uz to, kava može ometati normalnu apsorpciju medikamenata i može usporiti normalan proces detoksikacije u jetri.

Glavna karakteristika kave jest da uzrokuje ovisnost, baš kao što to čine i alkohol ili cigarete.

Iako predstavlja velik izazov, veoma je bitno voditi računa o količini kave koju unosite u organizam, te isto tako u koje vrijeme je pijete, a da pritom ne poremetite bioritam i odlazak na spavanje.

Koje je idealno vrijeme za ispijanje kave?

Mnogima je pijenje kave ujutro gotovo neizbježan ritual, ali brojna istraživanja ukazuju na to da je jutro zapravo najgore vrijeme za konzumaciju ovog kofeinskog napitka, jer kava koju ste popili ujutro, rezultirat će opadanjem energije čak i prije kraja samog radnog vremena.

Razlog je taj da kofein ometa prirodnu tjelesnu proizvodnju kortizola, pa tako tijelo proizvodi manje ovog hormona u zabludi da će ga kofein nadoknaditi.

Razine kortizola u tijelu podižu se tri puta dnevno, a ne samo rano ujutro, pa je tako najbolje vrijeme za piti kavu između 10 ujutro i podneva, te poslije ručka između 14 i 17 sati za postizanje maksimalne budnosti i koncentracije.

Kava koju popijete navečer može utjecati na kvalitetu vašeg sna.

Uz to, šalica čiste crne kave na prazan želudac potiče izlučivanje klorovodične kiseline (HCL) u probavni sustav, a prvi koji će osjetiti posljedice su osobe sklone gastritisu.

Spomenuta kiselina razgrađuje i hranu koju smo konzumirali, a ponestane li je tijekom dana, doći će do probavnih smetnji i otežane razgradnje proteina, što može prouzročiti nadutost, upalu crijeva, žgaravicu i u nekim slučajevima čak i navesti na povraćanje.

Zato se većina nutricionista slaže i preporučuje ispijanje kave tek sat vremena nakon što ste ustali iz kreveta - i nikako ne na prazan želudac!

Kada je prekasno za šalicu kave?

Mnogi imaju naviku da piju kavu čak i prije samog odlaska u krevet, bez da osjete ikakve posljedice, ali velika većina ljudi će zbog šalice kave prije spavanja vrlo teško zaspati ili će se usred noći probuditi i neće moći ponovno zaspati.

Stručnjaci su analizirali efekte remećenja sna i konzumacije kofeina u različitim vremenskim intervalima prije sna.

U studiji je sudjelovalo 12 odraslih žena i muškaraca koji su konzumirali kofein u točno određeno vrijeme: prije spavanja, tri sata prije odlaska na spavanje i šest sati prije odlaska u krevet.

Otkriveno je da je čak i kofein konzumiran šest sati prije odlaska na spavanje umanjio vrijeme spavanja kod ispitanika za više od sat vremena, a kofein konzumiran u sva tri intervala zajedno znatno je povećao budnost tijekom noći.

Zamijenite večernju kavu šalicom mlijeka

Želite li mirno i bezbrižno provesti vaše noći, preporučujemo da vam kava koju popijete nakon ručka bude i posljednja tog dana.

Za sve sretnike koji ne osjećaju posljedice ni nakon ispijanja velikih količina kave i ostalih kofeinskih napitaka čak i kasno navečer, ovo pravilo ne vrijedi! No, budite oprezni i barem se pridržavajte pravila da se kava nikako ne pije na prazan želudac!

Ostalim ljubiteljima kave savjetujemo da se suzdrže od ispijanja kave kasno uvečer i da pričekaju s kavom do jutra.

Umjesto kofeina, prije spavanja radije popijte neki topli i umirujući napitak, poput šalice mlijeka s medom, koji će vas opustiti i omogućiti vam miran i kvalitetan san.

Popijte čašu mlijeka za što bolji san!

A da biste još bolje spavali, zavirite u našu ponudu madraca :)

Zatvori

Obavezno

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • hespo.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Kako izbrisati već spremljene kolačiće?
Ako koristite osobno računalo i ažurirani preglednik, a želite ukloniti kolačiće koji su već na vašem uređaju, istovremeno pritisnite CTRL, SHIFT i DELETE. Ovdje možete pronaći stranice za podršku za većinu najčešće korištenih preglednika:

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Google Chrome
  • Safari
  • Flash cookies

Internetske stranice mogu koristiti widgete za društvene medije koji korisnicima omogućava pristup s internetske stranice Hespo na različitim platformama društvenih medija (npr. Facebook, YouTube, Twitter i LinkedIn). Kako biste bolje razumjeli kako se i koji podaci prikupljaju putem društvenih medija i koje kolačiće koriste treće strane, pogledajte trenutna pravila privatnosti svake od društvenih platformi.

Opcionalno

Hespo je posvećen zaštiti vaše privatnosti i vaših osobnih podataka. Ova obavijest o privatnosti opisuje način na koji obrađujemo i koristimo osobne podatke koje smo dobili od vas prilikom posjete i upotrebe ove internetske stranice te način na koji nas možete kontaktirati ako imate dodatna pitanja u vezi obrade vaših osobnih podataka.

  1. PRIKUPLJANJE VAŠIH OSOBNIH PODATAKA
    1. Prikupljamo i obrađujemo vaše ime, adresu, telefonski broj, e-poštu, IP adresu, koje nam šaljete kako biste dobili informacije od nas ili ostvarili kupnju na našim stranicama.
    2. Osim toga, prikupljamo i obrađujemo vaše financijske podatke koji se odnose na vaša mrežna plaćanja za proizvode kada ih pošaljete 
    3. (a) kao dio podataka o vašem računu (ako se primjenjuju) i/ili 
    4. (b) u vezi s vašim zahtjevima za proizvodima ili u vezi s kupovinom proizvoda na našoj internetskoj stranici.
    5. Osim navedenih upotreba i namjena, vaše osobne podatke također možemo koristiti za administraciju i poboljšanje ove internetske stranice, za naše unutarnje zapise, za potrebe statističke analize i za ispunjavanje vaših narudžbi proizvoda i/ili kako bismo vas kontaktirali u vezi prodaje ili u sklopu naših postupaka vezanih uz komunikaciju s korisnicima.
  2. KOJI JE PRAVNI TEMELJ ZA OBRADU VAŠIH OSOBNIH PODATAKA?
    1. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na tome da je obrada potrebna za nas kako bismo mogli ispuniti ugovor s vama.
    2. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na našem legitimnom interesu za obradu vašeg zahtjeva ili upita ili zaključivanje ponude o kupnji.
  3. TKO IMA PRISTUP VAŠIM OSOBNIM PODACIMA?
    1. Primijenili smo prikladne tehničke i organizacijske mjere kako bismo zaštitili vaše osobne podatke od gubitka, nezakonitog pristupa itd. Broj osoba s pristupom vašim osobnim podacima je ograničen i samo će pojedinci povezani s Brandom Happy Dreams koji trebaju obraditi vaše osobne podatke u skladu s prethodnim svrhama, imati pristup vašim osobnim podacima.
  4. KOLIKO SE DUGO VAŠI OSOBNI PODACI POHRANJUJU?
    1. Podatke pohranjujemo do ispunjenja svrhe njihova prikupljanja. To znači da ćemo izbrisati vaše osobne podatke kada ti podaci više neće biti potrebni za obradu zahtjeva, narudžbe ili za upravljanje računom ili odnosom s našim klijentom. Otada se mogu spremati statistički podaci koji su anonimizirani. 
  5. KOJA SU VAŠA PRAVA?
    1. Hespo je Brand Hilding Anders d.o.o., koji je kontrolor obrade vaših osobnih podatka. To znači da smo odgovorni za ispravnu obradu vaših osobnih podataka u skladu s primjenjivim zakonima. Jadranka Horvat službenik je za zaštitu podataka i možete mu/joj se obrati na +385(0)40650042.
    2. Imate pravo znati koje osobne informacije o vama obrađujemo i možete zatražiti kopiju takvih podataka. Imate pravo na ispravak netočnih osobnih podataka o vama, a u nekim slučajevima možete zatražiti da izbrišemo vaše osobne podatke (ako npr. osobni podaci više nisu potrebni kako bi se ispunio ugovor s vama). Ako ste dali svoju privolu za obradu svojih Osobnih podataka za eksplicitnu svrhu, uvijek možete povući svoju privolu. Ako želite povući svoju privolu, možete nam se obratiti služeći se kontaktnim informacijama navedenima u odjeljku 
    3. Isto tako imate pravo na prigovor na određeno obrađivanje vaših osobnih podataka i možete zatražiti da se ograniči obrada vaših osobnih podataka. Imajte na umu da ograničavanje ili brisanje vaših osobnih podataka može dovesti do toga da mi ne možemo ispunjavati svoje obveze prema ugovoru s vama. Također imate pravo izdvojiti svoje osobne podatke u strojno čitljivom formatu i prenijeti osobne podatke drugom voditelju.
    4. Ako imate pitanja o tome kako obrađujemo osobne podatke o vama ili želite iskoristiti vaša prava u skladu s odjeljkom 6.2, možete nam se obratiti na hr.hr@hildinganders.com, poštom na prethodno navedenu adresu ili telefonom na +385(0)40650042.
    5. Ako imate prigovore ili pritužbe na način na koji obrađujemo vaše osobne podatke, imate pravo uložiti pritužbu kod relevantnog nadzornog tijela za zaštitu podataka.
  6.  PROMJENE
    1. Ako se dogode ikakve promjene u vezi načina obrade vaših osobnih podataka, obavijestit ćemo vas objavom ažurirane verzije ove obavijesti o privatnosti na Hespo Web stranicama.